Een goede relatie tussen u en uw hulpverlener is belangrijk. Soms gebeuren er helaas dingen die deze relatie verstoren. U bent ontevreden, u zit met een klacht. Deze pagina geeft informatie over wat u kunt doen als u een probleem met uw huisartsenpraktijk heeft. U leest wat de mogelijkheden zijn om uw klacht op te lossen en op welke wijze er binnen de klachtenregeling van DOKh met uw klacht wordt omgaan.
Probeer eerst in een persoonlijk gesprek met uw huisarts het probleem te bespreken en op te lossen. Lukt dit niet, dan brengt uw huisarts u in contact met de Klachtenfunctionaris van DOKh. U kunt zelf ook direct contact opnemen met DOKh.
De Klachtenfunctionaris van DOKh is onafhankelijk en zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht. Binnen 1 week na het bekend worden van uw klacht bij DOKh neemt de Klachtenfunctionaris contact met u op. De Klachtenfunctionaris probeert de klacht te bemiddelen als u daarvoor open staat. Bekijk voor deze link voor meer informatie.
Veel klachten kunnen opgelost worden in een (telefonisch) gesprek. Tijdens de bemiddelingsgesprekken krijgen u en uw arts de gelegenheid om toelichting te geven op de gebeurtenis(sen). Als het begrip over en weer groeit, ontstaat vaak weer een werkbare situatie. Het uiteindelijke doel van de bemiddeling is de relatie tussen u en uw arts te herstellen.
Om het klachttraject af te ronden, is de arts verplicht binnen zes weken na het indienen van de klacht u te informeren over zijn/haar oordeel. Met een oordeel wordt bedoeld dat schriftelijk wordt aangegeven welke beslissingen hij/zij over en naar aanleiding van de klacht heeft genomen en welke maatregel(en) eventueel worden genomen. De termijn van zes weken kan maximaal verlengd worden met vier weken, als u daarvan tijdig op de hoogte wordt gesteld.
Als beide partijen tevreden zijn over het oordeel, dan is de klacht hiermee afgedaan. Indien u niet tevreden bent en de klachtenprocedure wilt voortzetten, dan is er sprake van een geschil. Na het oordeel heeft u zes maanden de tijd om te beslissen of u het geschil wilt indienen bij de geschilleninstantie.
Komt u er ondanks de bemiddelingsgesprekken niet uit, dan ondersteunt de Klachtenfunctionaris u bij een eventuele volgende stap. Uw klacht wordt dan een geschil. Meer informatie over de geschillencommissie is here find.
Visiting and postal address
Stichting DOKh
Robijnstraat 6
1812 RB Alkmaar
Contact details
T 072 - 527 91 00 (Secretariat)
T 072 - 520 83 25 (Disputes and complaints procedure)
E secretariaat@dokh.nl
E klachtenengeschillen@dokh.nl
Het secretariaat van DOKh is op werkdagen bereikbaar van 08.30 tot 16.30 uur op het bovenstaande telefoonnummer.